“There was nothing in Project Aristotle’s research that said that getting people to open up about their struggles was critical to discussing a group’s norms. But to that special team’s leader, it made sense that psychological safety and emotional conversations were related. The behaviors that create psychological safety — conversational turn-taking and empathy — are part of the same unwritten rules we often turn to, as individuals, when we need to establish a bond. And those human bonds matter as much at work as anywhere else. In fact, they sometimes matter more.”
Sådan lyder en af hovedkonklusionerne fra en omfattende undersøgelse foretaget af Google for at afdække, hvad der får teams til at samarbejde og dermed præstere bedst muligt. Det handler kort sagt om psykisk sikkerhed og velbefindende – både kolleger og chefen imellem.
For mange vil dette måske ikke være overraskende. Alligevel er vi ofte for dårlige til at få det frem på arbejdspladsen. Og det er da heller ikke let. Det kræver en vilje og et frontløberi – også fra chefen – i form af en enorm kulturændring de fleste steder.
At øge det psykiske velbefindende – og dermed få folk til at føle sig ’sikre’ – i et team kræver nemlig næsten, at arbejdspladsen bliver som en velfungerende kernefamilie: ærlig, til at stole på, empatisk og mod til at vise både svagheder og styrker. Altid!
Læs mere i artiklen fra New York Times her: http://www.nytimes.com/2016/02/28/magazine/what-google-learned-from-its-quest-to-build-the-perfect-team.html?_r=1